Interview s odborníkem: Zvyklosti při úklidu v USA a v Japonsku

KärchrovinyÚklid domova23.Srpen 2018Autor: Matyáš Čistotný

O japonské úklidové morálce a „quick cleaning“ v USA

2,47 osoby, 65 metrů čtverečních obytné plochy v regionu Tokio, jeden domácí mazlíček v každém pátém domě – to je statisticky průměrná domácnost v Japonsku. Obytná plocha mimo hlavní město činí téměř 110 metrů čtverečních. V amerických domácnostech žijí průměrně 2,5 osoby. Mají přitom k dispozici asi 220 metrů čtverečních, které sdílí téměř 70 % mimoto s domácím mazlíčkem – stejně jako v Japonsku většinou se psem nebo kočkou. Dvě země, dva rozdílné životní styly – to je důvod, proč blíže poznat zvyklosti při čištění domácnosti v Japonsku a USA. Při rozhovoru s Kenji Asaki z japonské pobočky Kärcher a s Danem Hayes z USA stála v centru pozornosti otázka: Jak se čistí na dané straně Pacifiku?

Japonsko z ankety vyšlo se dvěma extrémními hodnotami: jako stát s nejvyšší technickou afinitou, avšak s nejkratší dobou věnovanou úklidu. Můžete to objasnit?

Kenji Asaki: Úklid je u nás jednou z nejdůležitějších činností v domácnosti – podle jedné ankety 40 % respondentů čistí svůj byt nebo dům každý den, dalších 40 % jednou za dva až tři dny. Díky tomu, že se čištění provádí často, jde to jednoduše rychleji. K tomu také přispívá to, že se doma zouváme – to má podstatný vliv na tom, že se především podlahy neznečistí tak rychle. Je nesporné, že my Japonci máme dobrý vztah k technice. Je proto jen logické, že také v domácnosti používáme elektrické pomocníky. Spotřebičem první volby je přitom vysavač, také robotické vysavače se těší stále větší oblibě.

Je úklid „mezi“ obvyklý také v USA?

Dan Hayes: My v USA máme podobně jako v Japonsku tendence čistit naše byty a domy pravidelně i v průběhu týdne – tzv. „quick cleaning“ je široce rozšířené. To bylo dříve jinak a vzniklo to jednoduše tak, že v mnoha domácnostech jsou všichni členové zaměstnaní a víkendy chtějí využít k odpočinku. V USA jsou na čištění podlah velice oblíbené mopy, u elektrických přístrojů rovněž v prodeji převládá vysavač.

Znamená to, že koberce jsou v obou zemích oblíbenými podlahovými krytinami?

Dan Hayes: U nás v USA to je pravda. Američané v Severní Americe milují koberce, a vzhledem k stále lepším a odolnějším materiálům jsou stále více oblíbenější. V současné době vedou koberce žebříček podlahových krytin, na druhém místě jsou parkety a keramická dlažba. Především v obývacích pokojích a ložnicích pro Američany nic nepřekoná teplou útulnou atmosféru koberce.

Kenji Asaki: Dnes lze nalézt v Japonsku v téměř každém domě dřevěné podlahy. My v Japonsku pracujeme bodově s rohožemi Tatami – ty jsou vyrobeny z pletené nebo lisované rýžové slámy a pokládají se jednotlivě, především v obytných prostorách.

To znamená, že v japonských domech najdeme převážně velkorysé obytné kuchyně, podobně jako v USA?

Kenji Asaki: Ano, trend směřuje k tomu, vytvářet obývací a jídelní prostor společně s kuchyní jako jeden velký pokoj. Ten je také nejvíce frekventovaný a při čištění domácnosti je na prvním místě. Při tradičním velkém ročním úklidu ‚Year-end cleaning‘, který je v Japonsku ještě velice rozšířený, rovněž začínáme v kuchyni. Ale i koupelna je po celý rok na prvních místech v seznamu úkolů.

V Japonsku si obvykle zouváte boty – čím se japonské úklidové zvyklosti ještě liší od jiných států?

Kenji Asaki: Myslím, že tato skutečnost ovlivňuje úklidové zvyklosti do té míry, že naše podlahy téměř nejsou znečištěny pískem nebo bahnem. Mimoto velice silně dbáme na čistotu i mimo naši vlastní domácnost. Nikoho by ani ve snu nenapadlo vyhazovat odpadky na ulici. Mimoto má akt čištění morální stránku: nejde jen o to, aby bylo čisto – čistota je také součástí výchovy. Například úklid tříd ve škole je součástí školního řádu.

Jak je to v USA – je pravda, že se u vás nešetří na přístrojích?

Dan Hayes: Typická americká domácnost se odehrává na několika poschodích. Není tak také neobvyklé, že nevlastníme jeden nebo dva, ale až čtyři různé vysavače. Pro každé podlaží a pro různé požadavky – ať již robotický vysavač na každodenní čištění nebo přístroje na mokré a suché čištění koberců. Tyto přístroje na hloubkové čištění koberců jsou ostatně na třetím místě co do oblíbenosti přístrojů na čištění v USA. Vzhledem k tomu, že naše domy jsou zpravidla relativně velké, máme také dost místa na uložení takového velkého počtu přístrojů.


Další zajímavé články

Je tady jaro – alergiků „blaho“

Jaro je tady! Jeho milovníci už pociťují radostné šimrání v bříšku, alergici naopak v nose. Zatímco pyly mají na alergiky vliv hlavně.... více

Vánoce na blátě? Už zase?

Dělení roku na čtyři roční období zřejmě vyšlo z módy. Zatímco v srpnu jsme letos chodili v bundách, v říjnu sluníčko hřálo jako v.... více

Plnou parou vpřed s parním čističem SC5

Parní čistič Kärcher mě mile překvapil, nejen svou snadnou obsluhou, ale i účinností. Za mě je kuřátko SC5 obrovský dříč a pokud mě.... více